ROZPORZ?DZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 20 sierpnia 2010 r.
zmieniaj?ce rozporz?dzenie w sprawie warunk?w i sposobu oceniania,
klasyfikowania i promowania uczni?w i s?uchaczy oraz przeprowadzania
sprawdzian?w i egzamin?w w szko?ach publicznych
(DzU, nr 156, poz. 1046)
(fragment dotycz?cy projektu edukacyjnego z komentarzami)
? 21a.
1. Uczniowie gimnazjum bior? udzia? w realizacji projektu edukacyjnego.
Od 1 wrze?nia 2009 r. w gimnazjach obowi?zuje nowa podstawa programowa kszta?cenia og?lnego, kt?ra k?adzie nacisk m.in. na kszta?towanie postaw uczni?w umo?liwiaj?cych sprawne funkcjonowanie we wsp??czesnym ?wiecie. Udzia? w projekcie edukacyjnym jest obowi?zkowy dla wszystkich uczni?w gimnazjum realizuj?cych tre?ci nowej podstawy programowej. Musz? oni (poza wyj?tkami okre?lonymi w ust. 9) podczas nauki w gimnazjum (w ci?gu 3 lat) wzi?? udzia? w co najmniej jednym projekcie.
2. Projekt edukacyjny jest zespo?owym, planowym dzia?aniem uczni?w, maj?cym na celu rozwi?zanie konkretnego problemu, z zastosowaniem r??norodnych metod.
Metoda projektu edukacyjnego jest coraz cz??ciej stosowana w polskich szko?ach. Nauczyciele ceni? j?, poniewa? doskonale kszta?ci umiej?tno?? pracy w grupie, u?atwia przyswajanie oraz utrwalanie wiedzy i jest przyjazna uczniom. Warto zwr?ci? uwag?, ?e nie wszystkie projekty realizowane dot?d w szko?ach odpowiadaj? wytycznym rozporz?dzenia. Zdefiniowany tam projekt jest dzia?aniem zespo?owym (nie mo?e to by? wi?c projekt indywidualny, kt?ry tak?e bywa stosowany jako metoda pracy) i planowym, maj?cym na celu rozwi?zanie konkretnego problemu. Ten ostatni aspekt jest szczeg?lnie wa?ny. Uczniowie powinni rozwi?za? problem zawarty w temacie projektu. Mo?e by? on sformu?owany np. w postaci pytania problemowego (Jak…? Dlaczego?? W jaki spos?b?? Co mo?emy zrobi?, ?eby?? itp.). Taka forma projektu jest trudniejsza, ale rozwija wi?cej umiej?tno?ci.
3. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego mo?e dotyczy? wybranych tre?ci nauczania okre?lonych w podstawie programowej kszta?cenia og?lnego dla gimnazj?w lub wykracza? poza te tre?ci.
Nowa podstawa programowa kszta?cenia og?lnego wskazuje na konieczno?? wykorzystywania przez nauczycieli w procesie kszta?cenia r??norodnych metod aktywizuj?cych, w tym metody projektu edukacyjnego. Udzia? w projekcie umo?liwi uczniom wykazanie si? umiej?tno?ciami, kt?rych nie mo?na sprawdzi? w trakcie egzaminu testowego. Tematyki projekt?w mo?na szuka? w tre?ciach podstawy lub poza ni?. Projekty mog? dotyczy? jednego przedmiotu b?d? mie? charakter interdyscyplinarny.
4. Projekt edukacyjny jest realizowany przez zesp?? uczni?w pod opiek? nauczyciela i obejmuje nast?puj?ce dzia?ania:
1) wybranie tematu projektu edukacyjnego;
2) okre?lenie cel?w projektu edukacyjnego i zaplanowanie etap?w jego realizacji;
3) wykonanie zaplanowanych dzia?a?;
4) publiczne przedstawienie rezultat?w projektu edukacyjnego.
Istot? projektu stanowi fakt, i? realizowany jest on przez zesp?? uczni?w, a nauczyciel jedynie wspiera ich dzia?ania. Samodzielne podejmowanie decyzji, mo?liwo?? wyboru sposobu realizacji zada? oraz odpowiedzialno?? za ich wykonanie powoduj?, ?e uczniowie w naturalny spos?b ucz? si? planowania i organizowania swojej pracy, rozwi?zywania problem?w i wsp??pracy w zespole. Nabywaj? tak?e umiej?tno?? prezentowania efekt?w podj?tych wsp?lnie dzia?a? oraz rozwijaj? swoje pasje i zainteresowania. Rozporz?dzenie okre?la kolejne etapy, kt?re powinny wyst?pi? przy realizacji projektu ? pocz?wszy od wybrania tematu, poprzez okre?lenie cel?w, zaplanowanie dzia?a? i ich wykonanie, a? po publiczne przedstawienie rezultat?w.
5. Szczeg??owe warunki realizacji projektu edukacyjnego okre?la dyrektor gimnazjum w porozumieniu z rad? pedagogiczn?.
Metoda projektu edukacyjnego nie poci?ga za sob? zmian organizacyjnych, ale wymaga ustalenia zasad realizacji projekt?w. Ka?da szko?a powinna wypracowa? swoje regu?y, dostosowuj?c je do w?asnych warunk?w (np. wielko?ci szko?y, posiadanego sprz?tu, mo?liwo?ci organizacyjnych) oraz potrzeb uczni?w. Jest to zadanie dyrektora, kt?ry powinien porozumie? si? w tej sprawie z rad? pedagogiczn?. Projekt edukacyjny jest tak?e doskona?? okazj? do wykorzystania zasob?w ?rodowiska, aktywizacji otoczenia szko?y oraz w??czenia do wsp??pracy rodzic?w i spo?eczno?ci lokalnej.
6. Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu wewn?trzszkolnym uwzgl?dniaj? udzia? ucznia w realizacji projektu edukacyjnego.
Poniewa? celem wprowadzenia obowi?zku realizacji zespo?owego projektu edukacyjnego przez uczni?w gimnazjum jest kszta?towanie odpowiednich postaw i umiej?tno?ci uczni?w, proponuje si?, aby udzia? ucznia w realizacji projektu edukacyjnego by? brany pod uwag? przy ustalaniu oceny zachowania ucznia. Szko?y s? zatem zobligowane do uwzgl?dnienia udzia?u ucznia w realizacji projektu edukacyjnego w kryteriach oceniania zachowania, zawartych w wewn?trzszkolnym systemie oceniania. Szko?y powinny dostosowa? swoje statuty w tym zakresie do 30 listopada 2010r.
7. Wychowawca klasy na pocz?tku roku szkolnego, w kt?rym uczniowie b?d? realizowa? projekt edukacyjny, informuje uczni?w i ich rodzic?w (prawnych opiekun?w) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.
Zapoznanie uczni?w i rodzic?w z warunkami realizacji projektu to zadanie wychowawcy, z kt?rego powinien si? wywi?za? na pocz?tku roku szkolnego.
8. Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego wpisuje si? na ?wiadectwie uko?czenia gimnazjum.
Bez wzgl?du na to, w kt?rej klasie ucze? zrealizuje projekt edukacyjny, informacja o tym udziale oraz temat projektu b?d? wpisane na ?wiadectwie uko?czenia gimnazjum.
9. W szczeg?lnie uzasadnionych przypadkach, uniemo?liwiaj?cych udzia? ucznia w realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor gimnazjum mo?e zwolni? ucznia z realizacji projektu edukacyjnego.
Rozporz?dzenie nie precyzuje przypadk?w, w kt?rych dyrektor szko?y mo?e zwolni? ucznia z realizacji projektu, pozostawiaj?c to jego decyzji. To dyrektor rozstrzyga, w jakich sytuacjach losowych, zdrowotnych czy innych ucze? nie jest w stanie zrealizowa? projektu.
10. W przypadkach, o kt?rych mowa w ust. 9, na ?wiadectwie uko?czenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego wpisuje si? ?zwolniony? albo ?zwolniona?.
Na ?wiadectwie ucznia, kt?ry zosta? zwolniony z realizacji projektu, zamiast informacji o udziale w realizacji projektu powinien znale?? si? zapis ?zwolniony? lub ?zwolniona?.